MS Nordic is de tweede van een aantal nieuwbouwschepen in de Hartman M2 Runner serie. Deze serie bestaat uit general cargo/zware ladingschepen met open top notatie. Eerder al werden MS Oceanic en MS Nordic in de vaart genomen. Deze schepen zijn momenteel al zeer succesvol in de vaart.
Net als MS Oceanic zal de ‘Nordic’ (92,9 x 15, 2978 gt, 3500dwt) met dezelfde kosten tweemaal zoveel windmolen onderdelen kunnen vervoeren als andere 3000-tonners. Piet Brouwer elektrotechniek is door Hartman Shipbuilding ingeschakeld voor het ontwerp, de engineering en de aanleg van het complete elektrisch systeem. Het schip bediend voor rederij Global Seatrade, dat onderdeel is van de Hartman Marine Group, de offshore markt.
Aan boord van de ‘Nordic’ is een alarm- en monitoringsysteem door Marble Automation, een onderdeel van Piet Brouwer elektrotechniek, geleverd. Onderdeel van het monitoring systeem is onder andere het tankmeetsysteem waarbij de tanktabellen ingevoerd zijn in het Marble Systeem. De uitlezing komt daardoor nauwkeurig overeen met de werkelijkheid. Ook leest Marble de alarmen en waardes van de Wärtsilä motor uit via ethernet, die op de fysiek juiste plaats getoond worden van een afbeelding van de motor. Op deze manier is direct de actuele conditie van de motor af te lezen. Daarnaast wordt de volledige besturing en bediening van de boeg- en hekschroef via Marble geregeld.
Specificaties
Lengte | 92,90 |
Breedte | 15,00 |
Diepgang | 5,60 |
Bouwjaar | 2013 |
Motoren | Wärtsilä 6L20, 1200kW. |
Werf | Hartman Marine Shipbuilding B.V. |