Start afbouw Windfarm Support Vessel ‘Acta Orion’

Begin juni arriveerde het casco van het Windfarm Support Vessel ‘Acta Orion’ in de haven van Harlingen. Direct is er door de mannen van Piet Brouwer elektrotechniek gestart met de aanleg van de elektrotechnische installatie. Het schip heeft een lengte van 108 meter en wordt door CIG gebouwd in opdracht van Acta Marine, een dochteronderneming van baggerbedrijf Van Oord.

Aan boord van de ‘Acta Orion’ realiseert Piet Brouwer elektrotechniek het ontwerp, de engineering, levering en aanleg van de complete elektrotechnische installatie, inclusief de dieselelektrische voortstuwing. Deze wordt in samenwerking met partner D&A electric uit Ridderkerk ontworpen en geleverd. Inmiddels zijn de engineers van Piet Brouwer bijna klaar met het aanbrengen van de bekabeling in Harlingen. De software engineers van Marble Automation, dochteronderneming van Piet Brouwer elektrotechniek, zijn bezig met het programmeren van het complete alarm- en besturingssysteem.

De werkzaamheden op de Acta Orion verlopen volgens planning. Project manager Lub Visser: “Na elf weken hebben we ruim 115 van de 140 kilometer kabels gelegd. Op de brug en in de technische ruimtes worden de laatste kabels gelegd, waarna we overgaan tot aansluiten en in bedrijfstellen. In de accommodaties zijn we de verlichting, schakelaars en wandcontactdozen al aan het afmonteren. Over een paar weken sluiten we ook de D&A kasten en de generatoren aan.”

De ‘Acta Orion’ is een zogenaamd ‘Walk-to-work’ (W2W) schip en is ontworpen ten behoeve van werkzaamheden aan windmolenparken en biedt een comfortabele accommodatie en werkruimte aan 75 personen. Goede engineering van de romp en de constructies zorgt ervoor dat het schip zich uiterst zeewaardig gedraagt, ook in ruwe zee. Het schip is speciaal ontworpen voor de zwaardere omstandigheden en zeecondities van de Noordzee. ‘Acta Orion’ kan benedendeks op twee niveaus en boven de luiken op het bovendek, containers van 10, 20 of 40 voet herbergen. Het schip zal worden uitgerust met twee landingsplaatsen voor zogenaamde ‘crew transfer vessels’. Dit zijn kleinere schepen die monteurs van en naar de windmolens brengen. Daarnaast rust CIG het nieuwe schip uit met een deining compenserende loopbrug van Ampelmann, waardoor het overzetten van technici en uitrusting tussen vaartuig en windmolens veilig en efficiënt kan verlopen. Van Oord gaat het inzetten bij de aanleg van het windpark ‘Gemini’, dat 85 kilometer boven de provincie Groningen wordt gerealiseerd en in 2017 volledig operationeel moet zijn. In totaal worden hier 150 windmolens geplaatst, verdeeld over twee parken vlak naast elkaar. Dat verklaart de naam van het windpark ‘Gemini’ (Tweeling).

Het casco van de ‘Acta Orion’ is gebouwd in Polen. Het schip wordt in zijn geheel afgebouwd in Harlingen en moet eind 2015 operationeel zijn. Via de webcam kunnen de vorderingen van de afbouw worden gevolgd.