13 juli 2017: Het ontwerp en de bouw van de elektrotechnische installatie van het 33 Meter SY Ribelle zat vol uitdagingen. Het zeiljacht moest mee kunnen doen aan internationale superjacht zeilwedstrijden en daarnaast optimaal comfort bieden aan de eigenaar. Daarom is een betrouwbaar, doordacht en professioneel geïnstalleerde installatie van cruciaal belang. Piet Brouwer elektrotechniek werkt aan de meest uitdagende projecten en ook voor dit project is wederom gebruik gemaakt van de vele jaren ervaring en kennis op het gebied van elektrotechniek aan boord van zeiljachten.
SY Ribelle is gebouwd door Vitters Shipyards en is inmiddels erg actief en succesvol tijdens het 2017 regatta seizoen. Haar ontwerper, Malcolm McKeon, is zeer enthousiast over de prestaties van Ribelle tijdens de spannende races. Het jacht is door hem ontworpen om ultieme prestaties te leveren, daarom is het jacht compleet in carbon gebouwd.
Een van de grootste uitdagingen aan boord van dit high performance jacht was de energie voorziening en het power management. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden en het comfort zo hoog mogelijk, is er gekozen voor hybride systeem met 2 lichte generatoren en een Li-Ion accupakket voor peak shaving en night mode.
Er is door Piet Brouwer Elektrotechniek een uitgekiend concept opgezet om met een zo klein mogelijke generator en een geoptimaliseerd Li-Ion accupakket tot een optimale energiebalans te komen. Tijdens normaal bedrijf overdag kan continue met 1 generator worden gedraaid. De piekbelastingen worden vervolgens opgevangen door het Li-Ion accupakket. Om te voorkomen dat de accu´s leeg zouden raken bewaakt een geavanceerd Power management systeem de gebruikers en schakelt naar gelang de prioriteit gebruikers tijdelijk af en indien mogelijk later weer bij. Hierbij kan de bemanning in iedere situatie bepalen wat de kritieke verbruikers zijn en wat de beste prioriteit volgorde is.
Op SY Ribelle is een generatorvermogen geïnstalleerd van 2 x 28 kVA en een Li-Ion pakket dat nog eens 15 kVA kan bijleveren indien nodig. Normaal gesproken zou dus een generator van 45 kVA nodig zijn die vaak onderbelast draait, groter en zwaarder is en uiteindelijk dan ook snel gaat vervuilen. Een ander groot voordeel is dat men het aantal extra starts van een tweede generator drastisch beperkt, dit heeft grote voordelen op het brandstofverbruik en het onderhoud. Alleen op piekmomenten met alle gasten aan boord wordt automatisch de tweede generator gestart en is er een totaalvermogen beschikbaar van 71 kVA hetgeen ruim voldoende is voor een zeiljacht van deze afmetingen.
Mocht er onverhoopt toch een generator uitvallen dan voedt het accupakket direct de belangrijkste gebruikers waardoor de gasten aan boord niet gehinderd worden door stroomuitval.
Om tot een zo efficiënt mogelijk energieverbruik te komen heeft Piet Brouwer Elektrotechniek gebruik gemaakt van de nieuwste LED verlichtingstechnieken en worden zware verbruikers zoals pompen of ventilatoren opgestart met een softstarter of een geregelde aandrijving.
Het zeiljacht is tevens voor zien van een maatwerk gebouwd alarm, monitoring en control systeem van zusterbedrijf Marble Automation. Door middel van touchscreens kan overal aan boord direct inzage worden gegeven van de status van het schip en de systemen aan boord. Dit systeem is geheel ontworpen naar wensen van en in nauw overleg en samenwerking met de klant. Over elk detail van de lay-out en functionaliteit is uitgebreid nagedacht, wat geresulteerd heeft in een, ultra modern Marble Automation systeem met zeer moderne vormgeving in lijn met de huisstijl van het jacht.
Door het toepassen van deze innoverende technieken is dit zeiljacht gebouwd voor de hoogste zeilprestaties zonder ook maar enige concessies te hoeven doen aan het comfort. Piet Brouwer elektrotechniek is er in geslaagd een systeem te installeren dat optimaal bij het race- en comfort karakter van de hightech SY Ribelle past.