Het gebruik van de Cross Over Box aan boord van jachten

26 juli 2012: Om aan boord het gebruikersgemak en de bedrijfszekerheid voor de machinist te vergroten, en de zekerheid om altijd in staat te zijn de generatoren op te kunnen starten, wordt door Piet Brouwer elektrotechniek de zogenaamde “Cross over box” aan boord van super jachten geplaatst.

Een bekend probleem aan boord van jachten is dat de startaccu’s van de generator sets leeg kunnen zijn, zonder dat dit is opgevallen bij de engineer. Pas wanneer de dieselmotor van de generatorset gestart moet worden, komt de engineer daar achter. Meestal moet dat natuurlijk snel gebeuren en is er geen tijd om omslachtige werkzaamheden uit te voeren om de generatorset aan de praat te krijgen. Wat de engineer normaalgesproken in zo’n geval moet doen is de bewuste diesel met behulp van losse startkabels (vanaf de startaccuset van een andere diesel dan de bewuste generator) op proberen te starten. Omdat het omslachtig is om dit uit te voeren is de zogenaamde “Cross over box” geplaatst.

Hessel Bakker, project engineer bij Piet Brouwer Elektrotechniek legt uit hoe dit wordt opgelost. Door middel van sleutelschakelaars kan dan met de ene generator accu set heel gemakkelijk de andere diesel worden gestart en visa versa, zonder dat er met losse kabels hoeft te worden gewerkt. Op de acculader en alle accu’s afzonderlijk bevindt zich verder een accuwacht. Op het moment dat er een zekering uitvalt, de acculader in storing valt of de accu’s aan vervanging toe zijn, gaat er een alarm af. Op die manier weet de engineer altijd zeker dat hij in staat is zijn generatoren bij te starten, waardoor het boordnet optimaal bedrijfszeker is.

Piet Brouwer Elektrotechniek heeft de Cross over box onder andere ingebouwd in een 46 meter jacht dat gebouwd is door Vicem Yachts in Turkije. Dit jacht maakt onderdeel uit van de zogenaamde “Vulcan Line” van Vicem Yachts, waarmee de werf de superjacht markt wil betreden. Naast deze 46 meter worden ook nog een 35 meter Tri-deck en 32 meter Rised Pilot House gebouwd. De jachten zijn ontwikkeld door diverse partners uit de superjachtbouw, zoals designer Frank Mulder en interieur design studio Art-line. Gezien de ruime ervaring in de superjachtbouw en de betrouwbaarheid van de geleverde systemen heeft Vicem Yachts gekozen voor Piet Brouwer Elektrotechniek als leverancier van de gehele elektrische installatie.