27 februari 2014: Enkele weken geleden is MS Arctic Rock gearriveerd in de haven van Urk. Dit schip is derde van een aantal nieuwbouwschepen in de Hartman M2 Runner serie. Deze serie bestaat uit general cargo/zware ladingschepen met open top notatie. Eerder al werden MS Oceanic en MS Nordic in de vaart genomen. Deze schepen zijn momenteel al zeer succesvol in de vaart.
Net als MS Oceanic en MS Nordic, zal de ‘Arctic Rock’ (92,9 x 15, 2978 gt, 3500dwt) met dezelfde kosten tweemaal zoveel windmolen onderdelen kunnen vervoeren als andere 3000-tonners. Piet Brouwer elektrotechniek is door Hartman Shipbuilding ingeschakeld voor het ontwerp, de engineering en de aanleg van het complete elektrisch systeem. Het schip zal voor rederij Global Seatrade, dat onderdeel is van de Hartman Marine Group, de offshore markt gaan bedienen.
Aan boord van de ‘Arctic Rock’ zal het alarm- en monitoringsysteem door Marble Automation, een onderdeel van Piet Brouwer elektrotechniek, worden geleverd. Onderdeel van het monitoring systeem is onder andere het tankmeetsysteem waarbij de tanktabellen ingevoerd zijn in het Marble Systeem. De uitlezing komt daardoor nauwkeurig overeen met de werkelijkheid. Ook leest Marble de alarmen en waardes van de Wärtsilä motor uit via ethernet, die op de fysiek juiste plaats getoond worden van een afbeelding van de motor. Op deze manier is direct de actuele conditie van de motor af te lezen. Daarnaast wordt de volledige besturing en bediening van de boeg- en hekschroef via Marble geregeld.