Piet Brouwer Elektrotechniek levert bijdrage aan ‘meest duurzame werkschip’

14 juni 2021: Een prachtige nieuwe klus: in opdracht van scheepwerf Bijlsma Wartena mag Piet Brouwer Elektrotechniek het nieuwste vlaggenschip van Acta Marine van een complete elektrische installatie voorzien. Deze veelbelovende hybride multifunctionele werkboot wordt nu al ‘de meest duurzame werkboot in de markt’ genoemd. 

Het nieuwe hybride DP2 schip wordt gebouwd door scheepswerf Bijlsma Wartena in Friesland en is bestemd voor Acta Marine; een grote internationale partij in maritieme ondersteuning. Martin van Veen, directeur van Piet Brouwer Elektrotechniek: “Het 36-meter lange schip is een paradepaardje van de opdrachtgever en wordt ‘the most sustainable workboat in the market’ genoemd. Aan ons de taak om de complete elektrische installatie te verzorgen, waaronder: hoofdschakelborden 440V, 230V en 24V distributieborden, watergekoelde elektrische aandrijfsystemen, bekabeling, installatie en inbedrijfstelling. Een omvangrijk en uitdagend project dus.”

Krachten gebundeld
Gezien de omvang van de opdracht besloot Piet Brouwer Elektrotechniek de samenwerking te zoeken met Gebhard Electro. Van Veen: “Gebhard is een gelijkwaardige partner, die niet alleen de gewenste mankracht levert, maar ook een deskundige blik. We spreken dezelfde taal en de samenwerking verloopt dan ook meer dan succesvol.” Aart Versluis, projectmanager bij Gebhard spreekt ook van een fijne samenwerking: “We hebben het project meteen samen opgepakt en de taken duidelijk verdeeld. Zo zijn wij begonnen met de bouw van het drive-systeem en het hoofdschakelbord en zijn de mannen van Piet Brouwer Elektrotechniek op locatie gestart met de realisatie en de overige schakelborden.” 

Voorgaand succes 
Het nieuwe project is een vervolg op de bouw en installatie van drie MPV-schepen voor Scheepswerf Bijlsma. Deze – eveneens hybride – Multi Purpose Vessels van Rijkswaterstaat, mocht het team van Piet Brouwer Elektrotechniek in 2019 en 2020 al van de complete installatie voorzien. De verwachting is dat er de komende tijd nog volop gewerkt wordt aan de elektrische installatie van het schip. Oplevering van het nieuwe hybride schip staat gepland voor medio 2021, waarna Acta Marine het schip zal gebruiken voor projecten over de hele wereld.