Piet Brouwer elektrotechniek krijgt nieuwe opdracht Royal Bodewes Shipyard en levert MV Tasman op

17 juni, 2019: Piet Brouwer elektrotechniek krijgt nieuwe opdracht Royal Bodewes Shipyard en levert MV Tasman op

Piet Brouwer elektrotechniek heeft een nieuwe order ontvangen van Royal Bodewes Shipyard voor het ontwerpen en installeren van de elektrische installatie aan boord van drie nieuw te bouwen general cargo schepen van het type Eco Trader 5150. De 87 meter lange cargo schepen zijn vijftien meter breed, steken ruim zes meter diep en hebben een relatief hoog laadvermogen van 5150 DWT in combinatie met een laag gross tonnage van 2.999 GT. “We zijn dankbaar voor het in ons gestelde vertrouwen en verheugd dat we naast de zeven lopende Bodewes projecten, ook deze drie schepen mogen voorzien van een elektrische installatie”, aldus de directie van Piet Brouwer elektrotechniek. In 2020 wordt gestart met de bouw van de Eco Traders. Piet Brouwer elektrotechniek is reeds gestart met de engineering.

MV Tasman opgeleverd

Onlangs is MV Tasman, de tweede uit een serie van zeven droge lading schepen, succesvol opgeleverd bij Royal Bodewes Shipyard. Piet Brouwer elektrotechniek leverde op de Tasman het complete elektrische pakket, inclusief engineering, schakelborden en stuurhuis lessenaar. Ook leverde Piet Brouwer elektrotechniek de asgenerator, bowthruster drive, bowthruster motor en branddetectie systemen. Zusterbedrijf Marble Automation leverde het alarm- en monitoring systeem. Belangrijk onderdeel van dit systeem is de monitoring van de hoofdmotor en schroefasinstallatie. Het Marble AMCS leest via een databus alle belangrijke motor- en voortstuwingsgegevens uit en geeft deze grafisch weer op één van de schermen in de brug en switchboardroom. De Bodewes Trader “Dry Cargo” schepen variëren in lengte van 80 tot 100 meter en hebben een DWT van rond de 5.000 ton. Omdat de zeven schepen voor verschillende opdrachtgevers zijn, ontwikkelde Piet Brouwer elektrotechniek een standaard concept met innovatieve en flexibele uitgangspunten. De technische uitrusting van ieder schip is flexibel, zodat er snel kan worden ingesprongen op klant specifieke eisen, zoals wijzigingen in leveranciers, generator opstelling, bruglessenaar of lading specifieke eisen. Ook kan het verlichtingspakket in overleg met de klant samengesteld worden, op basis van LED of conventionele verlichting. Daarbinnen kan er gekozen worden uit diverse merken, om zodoende tot een passend geheel te komen.