Begin september is door scheepswerf Hartman Marine Shipbuilding op Urk de ‘Northern Rock’ opgeleverd. Na een zeer geslaagde proefvaart kon deze multi purpose coaster worden overgedragen aan de trotse eigenaar, Hartman Seatrade. Piet Brouwer elektrotechniek is verantwoordelijk voor het ontwerp, de engineering en de aanleg van het complete elektrisch systeem. De Northern Rock is al weer het achtste schip van Hartman Marine Shipbuilding dat Piet Brouwer elektrotechniek van een elektrische installatie heeft voorzien.
Aan boord van de ‘Northern Rock’ is uiteraard ook weer een alarm- en monitoringsysteem door Marble Automation, een onderdeel van Piet Brouwer elektrotechniek, geleverd. Onderdeel van het monitoring systeem is onder andere het tankmeetsysteem waarbij de tanktabellen ingevoerd zijn in het Marble systeem.
De Northern Rock (92,9 x 15, 2978 gt, 3500dwt, gemiddelde servicesnelheid 11,5 knopen) is een general cargo/zware ladingschip met open top notatie. Het is het vierde schip uit de M2 runner serie van Hartman Marine Shipbuilding uit Urk. Eerder al werden MS Oceanic, MS Nordic en MS Arctic Rock in de vaart genomen, die zeer succesvol operationeel zijn.
De M2 runner serie heeft door de speciale constructie van het grote, vlakke dek en zijn uniek gepositioneerde opbouw, 60 procent meer dekoppervlak en ruiminhoud dan vergelijkbare schepen van dezelfde tonnage. Door de open top notatie mag de vracht uitsteken, waardoor dit schip bij dezelfde operationele kosten, twee keer meer vracht kan vervoeren dan vergelijkbare schepen met dezelfde tonnage.
Als extra toevoeging ten opzichte van de vorige 3 M2 runners, is de ‘Northern Rock’ uitgerust met Dynamic Position, waardoor het officieel de naam ‘M2.1 Offshore runner’ draagt. Door de DP notatie is het schip nog flexibeler in zijn activiteiten, wat de coaster nog beter inzetbaar maakt voor offshore support activiteiten. De Northern Rock zal voor rederij Hartman Seatrade, dat ook al het MS Deo Volente en MS Arctic Rock in de vaart heeft, de offshore markt gaan bedienen.