Casco MS Northern Rock arriveert in Urker haven

Vandaag is het casco van het MS Northern Rock gearriveerd in de haven van Urk. Dit schip is alweer het vierde schip van de M2 runner serie van Hartman Marine Shipbuilding uit Urk, en het is een general cargo/zware ladingschip met open top notatie. Eerder al werden MS Oceanic, MS Nordic en MS Arctic Rock in de vaart genomen, die zeer succesvol operationeel zijn. Nieuw aan dit schip is, dat het is uitgerust met Dynamic Position, waardoor het een M2.1 Offshore runner wordt genoemd.

Net als MS Oceanic, MS Nordic en MS Arctic Rock, heeft de ‘Northern Rock’ (92,9 x 15, 2978 gt, 3500dwt, gemiddelde service snelheid 11,5 knopen) door de speciale constructie van het grote, vlakke dek, en zijn uniek gepositioneerde opbouw, 60% meer dek oppervlak en ruiminhoud als vergelijkbare schepen van dezelfde tonnage.

Doordat door de open top notatie de vracht ook uit mag steken, kan dit schip bij dezelfde operationele kosten, twee keer meer vracht vervoeren dan vergelijkbare schepen met dezelfde tonnage. Als extra toevoeging ten opzichte van de vorige 3 M2 runners, krijgt de ‘Northern Rock’ bovendien een DP systeem, waardoor het bovendien nog beter inzetbaar is voor offshore support acitiviteiten en het schip nog flexibeler is in zijn activiteiten. Piet Brouwer elektrotechniek is opnieuw door Hartman Shipbuilding ingeschakeld voor het ontwerp, de engineering en de aanleg van het complete elektrisch systeem.

Daardoor is dit al weer het achtste schip dat Piet Brouwer elektrotechniek van een elektrische installatie voorziet. Het schip zal voor rederij Hartman Seatrade, dat ook al het MS Deo Volente en MS Arctic Rock in de vaart heeft, de offshore markt gaan bedienen.

Aan boord van de ‘Northern Rock’ zal uiteraard ook weer een alarm- en monitoringsysteem door Marble Automation, een onderdeel van Piet Brouwer elektrotechniek, worden geleverd. Onderdeel van het monitoring systeem is onder andere het tankmeetsysteem waarbij de tanktabellen ingevoerd zijn in het Marble Systeem.